L’Associació ha engegat durant els mesos de novembre de 2020 fins a l’actualitat 15 parelles de mentoria social a centres educatius del Camp de Tarragona i 4 grups de tallers d’estudi assistit a Creixell.

NOTÍCIA/Comunicació AQZ (Actualitzada 29-03-2021)

El Pla de Millora d’oportunitats educatives és una mesura extraordinària per al curs 2020-2021, impulsada pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que s’adopta per pal·liar els efectes desfavorables de la suspensió de l’activitat lectiva presencial durant el darrer trimestre del curs 2019-2020, adreçant-se als centres del Servei d’Educació de Catalunya amb més complexitat educativa.

L’Associació Quilòmetre Zero, juntament AFEV, Servei Solidari i la UDG, de la mà de la Coordinadora de Mentoria Social, són les entitats encarregades d’implementar els acompanyaments als centres educatius públics catalans.  A la província de Tarragona serà l’Associació Quilòmetre Zero qui s’encarregarà de gestionar i realitzar la selecció i la formació de les persones mentores així com també el seguiment de les parelles de mentoria durant tot aquest procés.

El Pla de millora d’oportunitats educatives consta de 19 mesures, dividides en quatre àmbits d’actuació: Reducció de les barreres econòmiques, Acompanyament, motivació i suport a l’alumnat, i reforç de l’atenció educativa (Mentoria Social i tallers d’estudi assistit i de suport escolar diversificat),  Acompanyament, implicació i participació de les famílies i Acció educativa comunitària i oportunitats educatives més enllà de l’escola.

L’Associació Quilòmetre Zero ha engegat durant els mesos de novembre de 2020 i en l’actualitat més de 14 parelles de mentoria social a centres educatius del camp de Tarragona, en concret, a l’Institut Josep Tapiró de Reus, a l’Institut Campclar de Tarragona, a l’Escola Sant Bernat Calbó de Reus i a l’Institut Mediterrani de Campclar . L’Entitat també ha posat en marxa  4 grups de tallers d’estudi assistit a l’Escola les Eres de Creixell.

Els centres educatius compten amb l’Entitat per a fer recerca de voluntariat (mentors i mentores), la formació en mentoria del voluntariat i tot el seguiment de la proposta fins a final de curs. A més a més,  es du a terme una coordinació amb els equips de cada centre. En el cas del taller d’estudi assistit, dues tècniques de l’entitat els desenvolupen de dilluns a divendres al centre educatiu.

Per últim, l’Associació ha dissenyat de forma innovadora, una nova proposta de mentoria, en aquest cas, entre famílies (3 parelles) en coordinació amb l’Escola San Salvador de Tarragona. L’objectiu d’aquest projecte és oferir l’oportunitat a famílies migrades amb infants escolaritzats a l’escola San Salvador, de participar en un projecte de mentoria social, que contribueixi a la millora de la seva inclusió al territori, així com l’accés en igualtat d’oportunitats a activitats culturals, d’oci i de tipus social més enllà del barri de San Salvador.  En aquesta hi participen un total de 6 famílies.

Amb aquests nous projectes, aportant la mentoria social com a metodologia en l’acompanyament a col·lectius vulnerables, l’Associació segueix consolidant-se com la referent en aquest tipus de metodologia innovadora en l’acompanyament d’infants i joves a la província de Tarragona amb un total de 64 parelles de mentoria social consolidades.